Menu Zamknij

Budowa siłownika pneumatycznego

Siłowniki pneumatycznie pod względem konstrukcyjnym i co do zasady działania są bardzo podobne do siłowników hydraulicznych. Podstawową różnicą tutaj jest wykorzystanie gazu pod ciśnieniem (wyższym lub niższym od atmosferycznego) do poruszania końcówką roboczą zamiast cieczy. Ruch ten odbywa się wzdłużnie lub kątowo. Organem roboczym również jest tłok (membrana lub nurnik) poruszający tłoczyskiem. Większość elementów siłowników pneumatycznych wykonana jest ze stopów aluminium. Bardzo ważnym elementem konstrukcji siłowników pneumatycznych jest ich uszczelnienie. Dzięki zastosowaniu najwyższej jakości materiałów znacząco wydłuża się żywotność cylindrów pneumatycznych oraz ich sprawność. Dzięki wysokiej klasy uszczelkom siłowniki są bardziej odporne na kontakt z chemikaliami i zdolne do pracy w bardzo niskich i wysokich temperaturach. Aktualnie coraz częściej spotyka się siłowniki nie wymagające smarowania, przez co ich obsługa jest zredukowana do minimum. Ceny siłowników pneumatycznych w porównaniu do siłowników hydraulicznych są niższe. Powyższe zalety oraz wysoka dynamika pracy i dostępność wszelkich rozmiarów (również bardzo kompaktowych – beztłoczyskowych) sprawiają, że cylindry pneumatyczne są obecnie najbardziej popularnymi siłownikami na rynku, wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym ale również w górnictwie, lotnictwie czy zbrojeniówce.